NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
حَدَّثَنَا
زُهَيْرُ
بْنُ حَرْبٍ
حَدَّثَنَا
وَكِيعٌ
حَدَّثَنِي
دَاوُدُ بْنُ
سَوَّارٍ
الْمُزَنِيُّ
عَنْ عَمْرِو
بْنِ
شُعَيْبٍ
عَنْ أَبِيهِ
عَنْ جَدِّهِ
عَنْ
النَّبِيِّ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
قَالَ إِذَا
زَوَّجَ
أَحَدُكُمْ
خَادِمَهُ
عَبْدَهُ
أَوْ
أَجِيرَهُ فَلَا
يَنْظُرْ إِلَى
مَا دُونَ
السُّرَّةِ
وَفَوْقَ
الرُّكْبَةِ
قَالَ
أَبُو دَاوُد
وَصَوَابُهُ
سَوَّارُ بْنُ
دَاوُدَ
الْمُزَنِيُّ
الصَّيْرَفِيُّ
وَهِمَ فِيهِ
وَكِيعٌ
Abdullah b. As'dan
rivayet olunduğuna göre; Nebi (s.a.) şöyle buyurmuştur:
"Biriniz cariyesini
kölesine yahut işçisine nikahladığı zaman cariyenin göbek(inin) altı ile diz
kapak(ının) üstüne bakmasın."
İzah:
Salat bahsindede geçti
bu hadis.
Bu hadis-i şeritler;
bir kimsenin cariyesini bir baş kasıyla evlendirdiği zaman artık şehvetini
tatmin yönünden o cariyeden istifade edemeyeceğini, o cariyenin artık kendisine
diğer yabancı kadınlar gibi haram olacağını, binaenaleyh onun sadece
hizmetinden yararlanabileceğini ifade etmektedir.
Hadisin zahiri ve diğer
bazı hadisler; göbek ile diz kapağının avret yeri olmayıp bu ikisi arasında
kalan kısımların avret olduğunu ifade etmektedir.
Avnü'I Ma'bûd da bu konuda
şöyle denilmektedir:
"Mîrkât"
isimli eserde açıklandığı üzere; ulema erkeklerde göbeğin avret yeri
olmadığında ittifak etmişlerdir. Diz kapaklarına gelince, İmam Mâlik ile İmam
Şafiî ve Ahmed'e göre erkeklerde diz kapakları avret yeri değildir. İmam Ebû
Hanîfe ile İmam Şafiî'nin ashabından bazılarına göre erkeklerde diz kapağı
avrettir.
Cariyenin avret
yerlerine gelince. İmam Mâlik ile İmam Şafiî'ye göre cariyelerin avret yerleri
aynen erkeklerin avret yerleri gibidir. İmanı Ebû Hanîfe'ye göre erkekierinkinden
fazla olarak cariyelerin karınları ile sutları da avrettir."